İnsanları Deprem Değil Mühendislikten Yoksun Yapılar Öldürür

İnsanları Deprem Değil Mühendislikten Yoksun Yapılar Öldürür

İNSANLARI DEPREM DEĞİL MÜHENDİSLİKTEN YOKSUN YAPILAR ÖLDÜRÜR. BU NEDENLE KENTSEL DÖNÜŞÜM BİR SOSYAL SORUMLULUK HAMLESİ BİR DÜZEN VE KALKINMA SEBEBİ OLMALIDIR

Deprem gerçeği samimi bir şekilde ele alındığında ise depremin insanları öldürme kastı olmadığını bir nevi yeryüzünün kendini toplama hareketi olduğunu görüyoruz. Ancak diğer yandan bakıldığında bu kadar bilimsel veri bize şunu da gösteriyor ki, insanları öldüren asıl şey deprem değil, mühendislik hizmetinden, malzeme kalitesinden yoksun olan kötü yapılardır. Bilim insanları İstanbul için bir deprem gerçeğinin olduğunu ve önümüzdeki 15 yıl içerisinde bir deprem beklendiğini açıkça ifade ediyorlar.

Bu bilincin oluşması için müteahhitler gibi bir taraf olarak görülen kuruluşlar tarafından değil de öncelikle yetkili kurumların, belediye ve bakanlıkların insanları bazı gerçekler hakkında bilgilendirmesi gerekmektedir. Yani insanlar deprem riski denilince ne ile karşı karşıya olduğunu bilmelilerdir. Bunu bir örnekle açıklayacak olursak, son yönetmeliklerden önceki eski yapıların çoğunun C8 diye tabir edilen beton karmasıyla yapıldığı bir gerçektir. Peki nedir bu C8? Esasında özeti kumun biraz daha sertleşmiş, halidir. Yani 6 şiddetindeki bir depremde tuzla buz olarak mezarlığa dönüşecek bir yapı demektir. Şu anki yönetmeliklerde ise beton yapısının en az C30 beton karmasına sahip olması gerekmektedir. Bir de buna mühendislik hizmetinden yoksunluk durumu, kaçak yapıların bu nitelikteki binalara verdiği yük vb. gibi bir çok unsur göz önüne alındığında kanunun esas amacı olan afet riskinin neden bu kadar önemsendiği sadece ranta dayalı bir girişim olmadığı açıkça görülecektir.

Ülkemizde 15 milyon yapı stoğu olduğu bilinmekte olup bakanlık verilerine göre olası bir depremde yarısı riskli görünüyor. Geçmişte neden sağlam yapılmadığı sorgulandığında ise işin içinden çıkmak mümkün görünmüyor. Belediyeciliğin müteahhitlikten daha yavaş yürüdüğü, imar planlaması yapılırken toprak sahiplerinin haklı itirazlarına karşılık empatik düşüncelerle ve adil çözümlerle planlama yapılmadığı, hızlı gelişen teknolojinin gelişim önceden kestirelemediği için alt yapının eksik planlanmış olması, bazı kurumların esas işlerini ne yazıkki haksız gelir karşılığı yapmaları, eşit ve adil imkanlara sahip şehir dağılımları olmadığı için ekonomik koşullar gereği göç alan büyük şehirler olması ve göç eden insanların en temel ihtiyaç olan barınma ihtiyaçlarını son derece karşılık şekilde gidermeleri gibi bir sürü sebepler karşımıza çıkıyor.

Buna sebep olan sadece devlet mi? Vatandaş mı? Belediyeler mi? Devlet olarak ilgililerin, yetkililerin onlara yardım edip yer göstermeleri gerekirdi. Devlet kurumlarında yöneticiler neden bu gidişatı göremediler? Vatandaş neden teknik hizmet almadı? Teknik hizmet almak için bütçesi neden yeterli gelmedi? Neden çelik değil de beton, neden beton değil de baraka yaptı… Bu soruların hepsinin kendi içinde gerekçeleri var olup, tek bir sorumlu bulmak imkanı yoktur.

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu