6306 S.K.Kapsamında Satış Vaadi Sözleşmesi Devrinde Harç Muafiyeti

6306 S.K.Kapsamında Satış Vaadi Sözleşmesi Devrinde Harç Muafiyeti

Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığının 24/10/2016 tarihli ve 108389 sayılı işlemi ile bu işlemin noter odası başkanlıklarına ve noterlere duyurulması amacıyla hazırlanan 17/11/2016 tarih ve 30 sayılı Türkiye Noterler Birliği Genelgesinin 2. ve 3. Maddelerinin İPTALİNE” karar verilmişti.

Danıştay 9. Dairesinin belirtilen Kararına istinaden,

1- Üçüncü kişiler ile hak sahibi malikler veya müteahhitler arasında düzenlenen ön ödemeli konut satış sözleşmelerine veya gayrimenkul satış vaadi sözleşmelerine 6306 sayılı kanun kapsamında damga vergisi ve harç istisnası uygulanması,

2- 6306 sayılı Kanun kapsamında yer alan yıkım ve inşaat işini yürütmekte olan müteahhidin sözleşme ile yükümlendiği işi ve mukaveleyi bir başka müteahhide devretmesi halinde bu devre ilişkin işleme ve bu işleme ilişkin olarak düzenlenecek kağıtlara harç ve damga vergisi istisnası uygulanması, gerektiği noterliklere duyurulmuştu. Bu çerçevede, 27.11.2016 tarih ve Mali Danışmanlık-269-20273 (2016/30) sayılı Genelgenin 2 nci ve 3 üncü maddeleri uygulamadan kaldırıldı.

Danıştay 9. Dairesinin yukarıda belirtilen Kararından önce Noterler Birliğinin Yönetim Kurulunun 07.01.2019 günlü ve 07.10.2019 günlü toplantılarında alınan kararlar gereğince konu hakkında Gelir İdaresi Başkanlığından da ayrıca görüş talep edildiğinde Gelir İdaresi Başkanlığından cevaben alınan 30.04.2021 günlü ve 57775 sayılı yazıda özetle,

“... Söz konusu düzenlemenin dokuzuncu fıkrasının (c) bendi ile 7153 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 10/12/2018 tarihinden itibaren 6306 sayılı Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni yapıların işi yüklenen müteahhit, Bakanlık, TOKÎ, İller Bankası Anonim Şirketi, İdare ve bunların iştirakleri tarafından gerçekleştirilecek ilk satışı, devri, tescili ve İpotek tesis edilmesi işlemleri harçtan istisna edilmiştir.

Bu itibarla, 7153 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 10/12/2018 tarihinden itibaren yapılacak gayrimenkul satış vaadi sözleşmelerinden; sözleşme konusu bağımsız bölümlerin, 6306 sayılı Kanun kapsamında "riskli yapı" şerhi bulunan taşınmaz üzerine inşa edilen yeni binada bulunan bağımsız bölümler olması, bu satış işlemlerinin söz konusu bağımsız bölümlerin ilk satışı olması ve satışı gerçekleştirenin işi yüklenen müteahhit, Bakanlık, TOKÎ, İller Bankası Anonim Şirketi, İdare ve bunların iştirakleri olması durumunda, 6306 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasının (c) bendi uyarınca noter harcı aranılmaması gerekmekte olup, satışı gerçekleştirenin arsa sahibi olması durumunda ise söz konusu satış işleminde noter harcı aranılması gerekmektedir.” denilmiştir.

Danıştay 9. Dairesinin yukarıda belirtilen Kararında, 6306 sayılı Kanunda değişiklik yapan 7153 sayılı Kanunun öncesi ve sonrasındaki hükümler itibariyle inceleme yapılmış olmasına karşılık, bu karar esaslarına aykırılık teşkil eden Gelir İdaresi Başkanlığı görüşüne göre;

1- 7153 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 10/12/2018 öncesi ve sonrasında, 6306 sayılı Kanun kapsamında kat karşılığı olarak inşa edilen binalarda arsa sahipleri tarafından gerçekleştirilecek ilk satışa yönelik olarak noterde düzenlenecek satış vaadi sözleşmelerinin harçtan istisna edilmesinin söz konusu olamayacağı belirtilmiş ve bunun yanısıra bahse konu işlemleri harç istisnası uygulamak suretiyle gerçekleştiren noterlerin 492 sayılı Harçlar Kanununun 128 inci maddesi kapsamında harcın ödenmesinden mükellefler ile müteselsilen sorumlu olduğu bildirilmiştir.

Buna göre, 03.03.2020 tarih ve Mali Danışmanlık -49-10977 (2020/2) sayılı Genelgenin sonuç bölümünün 1 inci maddesinde yer alan harç istisnasının arsa sahipleri açısından uygulanma kabiliyeti kalmamıştır.

Diğer taraftan, 2017/2 sayılı Genelgenin esaslarına göre müteahhitler tarafından düzenlenecek olan ön ödemeli konut satış sözleşmelerine ve arsa sahipleri tarafından yapılan gayrimenkul satış vaadi sözleşmelerine “0” (sıfır) nispet damga vergisi uygulanması son derece doğaldır. Bu kapsamda 7153 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 10/12/2018 sonrasında yeni yapılarda müteahhitler tarafından üçüncü kişilere yapılan ön ödemeli konut satışlarının harçtan istisna edilmesi de mümkündür.

Yukarıda dayanakları belirtilen açıklama ışığında 6306 sayılı Kanun kapsamında yer alan yıkım ve inşaat işini yürütmekte olan müteahhidin sözleşme ile yükümlendiği işi ve mukaveleyi bir başka müteahhide devretmesi halinde bu devre ilişkin işleme ve bu işleme ilişkin olarak düzenlenecek kağıtlara harç ve damga vergisi istisnasının uygulanmaya devam edilmesi gerekmektedir.

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu