6306 Sayılı Kanun’un 7. Maddesi: “Harç, Vergi Ve Ücret Muafiyetleri”

Hükümetin 6306 sayılı Kanuna bağlı olarak başlattığı kentsel dönüşüm uygulamaları, deprem gibi afetler karşısında can güvenliğini sağlama ve çarpık kentleşmeyi düzeltme amacını taşımaktadır. Bu uygulamalar, kamuoyu ve gayrimenkul sektörü tarafından takdirle karşılandı, bir ümit yarattı. Adeta bir kentsel dönüşüm seferberliği başladı ve derneklerin ilk yasalaştığı andan itibaren desteklediği ve halk nezdinde giderek yaygınlaşan bir uygulama hailini aldı.

Kentsel dönüşümde, daire ve ev sahipleri ile gayrimenkul sektörü girişimcilerinin ve inşaat şirketlerinin olumlu algısını güçlendiren bir unsur da harç ve ücret istisnası ve %1'lik indirimli KDV oranı uygulaması idi. Daha sonra kademeli olarak bu oran %8'e ve daha sonra tekrar %18'e çıkmış oldu. Yaşanan depremler bu teşviklerini önemini ortaya koysa da tapu kaydına 6306 Sayılı Kanun’un 7. Maddesi kapsamında riskli yapı şerhi işlendikten sonraki tarihte düzenlenmiş düzenleme şeklinde kat karşılığı inşaat ve satış vaadi sözleşmesine dayalı tapu sicilinde sözleşmenin şerhi ile bu sözleşmeye dayalı yükleniciye yapılacak temlik işlemlerinin harçtan bağışık tutulması kabul edilmekte olmasına rağmen vergi idaresinin dar yorumlarına karşı yapılan itirazlar mahkemelerimizde karşılık buldu ve bir çok mahkeme harç alınması işlemlerini iptal ederek, alınmış harçların iadesine karar verdi.

Konuya şu cihatten de bakmak gerekir ki, 6306 sayılı Kanun, deprem riski altındaki eski yapıların depreme dayanıklı hale getirilmesi amacıyla çıkarılmıştır. Yaklaşık 20 yıllık bir süreçte 6.7 milyon konutun yenilenmesi hedeflenmektedir ve bu dönüşüme yönelmek isteyen mal/hak sahipleri ve müteahhitler için teşvikler sunulmuştur. Bu amaçla, kentsel dönüşümde harç ve ücret istisnası ile %1 indirimli KDV oranı gibi teşvikler uygulanmaktaydı. Bu teşvikler, kentsel dönüşümün hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktaydı. Ama bu rakamların değiştirilmesi şimdilerde yine sorunlara yol açmaktadır. Zira yeni bina yapımı ve satımı sürecinde alıcılar ve satıcılardan %4 tapu harcı, %1 damga vergisi, %2 belediye ve inşaat harçları, %1 noter harçları gibi ek yükler ödeniyor ve buna da ek olarak zaten gayrimenkul ve inşaat sektöründen gelir elde edenler de %35 gelir vergisi, %20 kurumlar vergisi ve %15 stopaj gibi vergileri de ödeniyor olduğundan dolayı sektörden beklenen vergi geliri zaten devletin kasasına fazlasıyla giriyor.

İLGİ YAZILAR

T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Tapu Dairesi Başkanlığı'nın 27553936- 952.01.04.13[952.01.04.13]-E.2427954 Sayılı ve 07.11.2016 tarihli 6306 sayılı Kanun Uyarınca Uygulanan Harç Muafiyeti Konulu Yazısı

T.C. MALİYE BAKANLIĞI, Gelir İdaresi Başkanlığının 06.07.2015 tarihli 6306 sayılı Kanuna ilişkin Harç Muafiyeti Konulu Yazısı

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu