Kentsel Dönüşüm Müteahhitliği Cazibesini Yitirince Yeni Trendler Gelişti

Kentsel Dönüşüm Müteahhitliği

Girişimci bir ruha sahip bir toplum olarak afet riskinden kurtulmaya yönelik hazırlanan 6306 sayılı yasadan bir ‘’kentsel dönüşüm sloganı’’ doğdu. bu kentsel dönüşüm sloganı bir anda cazibeli bir iş fikrine dönüşse de bölgesel olarak yapılan aşırı üretimler nedeniyle doğan stoklar ve uzayan süreçte ülkemizin yaşadıkları neticesinde vatandaşın alım gücünün gitgide azalması nedeniyle geçen 4 yılda satış grafikleri şöyle oldu. Kentsel dönüşüm başladığı ilk iki yıl satışlar hızla artarken, uzayan süreçlerin ve üretim stoğunun oluşması sonucunda son iki yılda satışlar da üretim de düşmeye başlamıştır.

Bu nedenle bir apartmana sinsice girip bir hissedar malik olup, karot aldırıp, sonra da komşuluk hukukunu kullanarak oranın inşaatına talip olacak kadar işin içine giren müteahhitler, yaşadıkları süreçlerdeki hukuki ve bürokratik zorluklar nedeniyle ve ayrıca halkın bilinçlenmesi ile birlikte sıkı pazarlıklara oturulması nedeniyle kârlılığı düşen ve ilerisi de görülemeyen bir işin yerine artık sorunsuz ve zahmetsiz işlere yönelmeye başlamışlardır.

Hatta biraz daha ileri gidelim, önemli-marka lokasyonlardaki riskli yapılarda malikler arasında birlik beraberlik oluşmamışsa bazı sermayedarlar, tüm maliklerin kabul etmesi halinde arsanın tamamını satın almak eğilimi göstermektedirler. Bina yıkıldığı için arsa paylarını almak daha ekonomik olmak da ayrıca kira ödeme teminat verip vermeme, iskan alıp almama gibi unsurlarla cebelleşmek istememektedirler.

Bu yaklaşım bazı bilinçli malikler cephesinde de kabul görmüştür. Zira bölgede oluşan stok nedeniyle fiyatı ve satışları düşen gayrimenkuller çok olunca, bu bilinçli malikler de ''yerimi satıp, uygun fiyata aynı bölgeden, yepyeni bir daire alır taşınırım, kimsenin kahrını çekmem.'' demeye başlamışlardır.

Kentsel dönüşümde çokça malikin olduğu projelerde maliklerden birinin sorunu zaman zaman herkesi bağlayıcı, sürükleyici, bekletici etkiler de yaratabildiği için müteahhide güvense komşusuna güvenmeyen, komşusuna güvense müteahhide güvenmeyen garantici ruha sahip arsa malikleri bu yöntemi benimsedi. Fakat bir kısım maliklerin kabulü ile iş olgunlaşmıyor, tüm maliklerin birlikte hareket etmesi bu toplu satın almalarda tercih edilen model oluyor.

Bu konularda son bir ümit olarak portföyümüzden istifade etmek üzere bizlere müracaat eden malikler de müteahhit firmalar da olmaktadır.

Buna ek olarak, yaşanan ekonomik sıkıntılar nedeniyle artık yeni konut yapmak yerine ekonomik olarak daralmış inşaat firmalarından alırken kazandıran toplu şekildeki gayrimenkul alımları da bazı yatırımcılara daha cazip gelmeye başladı. İmar problemleri ile veya işçi maliyetleri, vergi takibi, vb. zorluklar ile uğraşmadan doğrudan yatırımcı, toplu satın almacı modeline geçerek, tek projeden 100 konut almak yerine 4-5 ayrı projeden 25'er konut alarak riski dağıtmaktadırlar. Alırken toplu alım gücünden kaynaklı olarak ucuza alarak ve acil satış kaygısı gütmeden değerinde satma stratejileri geliştirerek daha az riskle para kazanma imkanları doğabilmektedir.

Toplu satışlara sıcak bakan üreticiler de daralmış piyasalar çerçevesinde satış süreçlerine sabrı olan yatırımcılara toplu alımlarda önemli iskontolar sağlayarak, kendi finans dengelerini sağlama stratejisi geliştirdiler. Bu sayede bankaların ağına düşmeden kendi iç dinamikleri ile kârlarını paylaşarak kendi finanslarını sağlamaktadırlar.

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu