Mahkeme Sürelerinin Kentsel Dönüşüme Olumsuz Etkileri

Mahkeme Sürelerinin Kentsel Dönüşüme Olumsuz Etkileri

Kentsel dönüşümdeki haksız talepler ve çekişmeler nedeniyle mahkemelerin en kabarık ve bürokratik yazışmaya muhtaç dosya türlerinden biri de kentsel dönüşüme ilişkin kat mülkiyetinden kaynaklanan davalar olmaya başlamıştır.

Bunun üstüne bir de heleki yıkımı yapılmış, kira yardımı alınamayan hallerde Türkiye Mahkemelerinin müthiş hızı(!) ile resmi kurumların yazışma hızları(!) ve konuya olan ilgi alakası(!) göz önüne alındığında önemli mağduriyetler doğabilmektedir.

Bu tür davalarda en büyük sorun talepçinin talebinin yasal ve bürokratik süreç göz önüne alınmaksızın tedbirin derhal uygulanmasıdır. Bu tedbir kararında bir kişinin küçük dereceli menfaati karşısında bir çok kişinin menfaati eşitliksiz bir oranda zarara uğramaktadır. Yani bir kişi 1 m2'lik mali değerde büyüme sağlamayacak bir yer için açtığı davada, diğer paydaşların 100 m2'lik mali değerde hak kaybına sebep olabilmektedir. Konu bir çırpıda eline alınıp, karar bağlansa süreç katlanabilir bir süreç olacakken her bir bilirkişi incelemesi ve hukuk mahkemesinin usullerinden kaynaklı süreler sürece etki edince hukukun kendisi bizzat adaletsizlik yaratılmasına araç olmaktadır.

Bu nedenle kentsel dönüşüme ilişkin davaların özel bir uzman mahkemede görülmesi çok daha işlevsel olacaktır. İlgili Bakanlık nezdinde ama yine adalet bakanlığına bağlı özel bir mahkeme birimi bu tür mağduriyetlerin oluşmasını engelleyebilir süreçleri bürokrasiden arındırabilir.

Örneğin arsa payının belirlenmesi, artması ya da eksilmesi, uygulamada 2/3 çoğunlukğun olduu bir yerde uyumsuz malikin alacağı m2'yi değiştirmemektedir. Zira arsa payına değil, şerefiye ye göre bir paylaşıma karar vermiş olan çoğunluk, arsa payının fazla göründüğü ama gerçekte aynı m'ye sahip olan uyumsuz malike prim vermemektedir. Bu tür bir uyuşmazlığın sonu da zaten bakanlığın 1/3'teki malikin hissesini satışa çıkartmasıyla sonuçlanmaktadır. Buna rağmen arsa payının düzeltilip kesinleşmesi için beklenen ve geçen süre devlet kurumlarını meşgul ettiği gibi bundan etkilenen maliklerin her biri ayrıca mağduriyet yaşayabilmektedir. Oysa özel bir mahkeme hızlı bir tespit ile işi derhal netliğe kavuşturabilir. Dava konusu olan anlaşmazlık sonucu netlik kazandıktan sonra maliklerin anlaşıp anlaşmaması bu mahkemenin konusu olmamalı, derhal bakanlığın işlem süreci yürürlüğe girmelidir. Bakanlık işlemlerine karşı İDare Mahkemlerinde açılan davalarda da konu 6306'ya ilişkin ise yine özel mahkemeye gönderilerek red edilmelidir.

Öte yandan tapu işlemleri de bu kesinleşen sonuca göre resen yapılmalıdır. Zira içinde bulunduğumuz teknoloji çağında uyap ve tapu sistemleri doğrudan entegre edilerek bir çok iş kendiliğinden çözülerek zaman kazanılabilir. Ne yazıkki hala tapu müdürlükleri elden karar asılları gibi evrak işçiliği ve ameliyesi gerektiren yöntemlere müracaat ediyor. Bu yüzyılda artık bu basit ortak işlemlerin kurumlar arasında tek seferde sistem üzerinden görülebilmesi gerekmektedir.

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu