Kentsel Dönüşümde Rant İyi Ve Teşvik Edici Bir Şeydir Ama Dürüstçe Elde Edilirse

Kentsel Dönüşümde Rant

Rant deyince hep olumsuz bir imge uyanıyor insanımızda. Ancak rant yani ''kâr'' olmadığı taktirde hiçbir müteahhit hayır amacıyla ev yenileme işine girmeyecektir.

İçinde bulunduğumuz dönemde ekonomik koşullar nedeniyle artan üretim fiyatlarının karşısında bir de satış yapılabilmesi için fiyatların düşürülmesi gündemde olduğu için konuşulan rant anlamını yitirdi. Zira vatandaşın alım gücünün ve hızının üstünde üretilen fazla konutlar nedeniyle fiyat politikalarında istikrarsızlar başladı.

Şimdilerde müteahhitlerin zarar etmeye başlaması nedeniyle nakit sahibi yatırımcılar neredeyse imalat fiyatına yer toplamaya başladılar.

Bu surette karlılığın düşmesi nedeniyle müteahhitler eskisinden daha seçici, net ve agresif olmaya başladılar. Bu nedenle bazı lokasyonlarda klişeleşen paylaşım oranlarına artık müteahhit bulunamaz oldu. Gelinen noktada hep eleştirilen rant kavramını, müteahhitlere hem devlet hem de arsa sahipleri sağlamak zorunda kalmaktadır. Bu yorum her lokasyon için geçerli değildir elbette. Ama büyük alanlarda bu sorun artık önümüzde bir gerçeklik halini aldı. Bu bakımdan hayatın gerçekleri çerçevesinde, belediyenin alt yapısının gelişimine katkı sağlayan, çevreye duyarlı olarak yapılan, kamunun iş gücünü azaltan, trafiğe olumlu etkisi olan yerler hariç olmak üzere belirli bir yere ve benzeri olamayacak mahiyette imtiyazlar sağlanmamalıdır.

Rant, ada bazlı dönüşümlerde veya birbiri ile etkileşimi olacak adalar bazlı dönüşümlerde alt yapı imkanlarının müteahhitlere ödev olarak verilmesi ile her daireye bir değil en az 2 tapuya kayıtlı açık/kapalı otopark zorunluluğu verilmesi ile, caddelerde otopark oluşmasını önleyecek mahiyette, çevreye olumlu katkı sağlayan hiç değilse zarar vermeyen veya çöp atıklarının geri dönüşüme uygun ve kirliliğe sebep olmayacak şekilde bir profesyonellikte organize edildiği projelerde bizzat devlet tarafından yapımcıya rant sağlanmalıdır. Böylece plan ve programı belediye tarafından yapılmış olan bu alt ve üst yapı projeleri müteahhitlere yaptırılmış olacak bu harcamalar doğan ranttan karşılanmış olacaktır.

Koyulan şartlar imalat maliyetlerini artırıyor görünse de satış fiyatlarını da olumlu etkilemektedir. Yoksa sadece siyasi bağlantılar, yerel belediyedeki ikili ilişkiler, kurumların bir birilerinin işlerine müdahalesi ile olacak iş değildir.

Kentsel dönüşümde rant iyi ve teşvik edici bir şeydir. Ancak elbette dürüstçe bir hak ediş karşısında elde edilmelidir. İmtiyazlar sadece kaos doğurur ve haksızlıklar yaratır.

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

6306 Sayılı Kanun Kapsamında Riskli Yapı Tespit Süreci

1. Risk Tespiti Talebi

Evin sahibi veya malik, yapısının riskli olup olmadığını öğrenmek amacıyla Kentsel Dönüşüm Başkanlığı tarafından lisanslandırılmış bir kuruluşa başvurur.

Gerekli Belgeler: Kimlik belgesi, tapu belgesi, yapı ruhsatı (varsa), yapı projeleri (varsa).

Süre: Talep ve başvuru işlemleri genellikle birkaç gün sürer.

riskli yapı tespiti, kentsel dönüşüm başvurusu, lisanslı kuruluş, riskli yapı belgeleri

2. Riskli Yapı Tespitinin Yapılması

Lisanslı kuruluş, yapının riskli olup olmadığını belirlemek için yerinde inceleme yapar ve gerekli testleri (örneğin, beton dayanıklılığı testi) uygular.

Rapor Hazırlama: İncelemeler ve testler sonucunda riskli yapı tespit raporu hazırlanır.

Süre: Raporun hazırlanması genellikle 2-3 hafta sürer.

beton dayanıklılığı testi, riskli yapı incelemesi, riskli yapı raporu

3. Raporun İlgili Kuruma Sunulması

Hazırlanan riskli yapı tespit raporu, malikler tarafından Kentsel Dönüşüm Başkanlığı veya ilgili belediyeye sunulur.

Onay Süreci: Rapor, Başkanlık veya belediye tarafından incelenir ve onaylanır.

Süre: Onay süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı raporu sunumu, kentsel dönüşüm onay süreci, belediye onayı

4. Riskli Yapının Tescili ve Bildirimi

Onaylanan rapor, tapu müdürlüğüne gönderilerek taşınmazın tapu kütüğüne "riskli yapı" şerhi işlenir.

Maliklere riskli yapı bildirimi yapılır.

Süre: Tescil ve bildirim işlemleri genellikle 1-2 hafta sürer.

riskli yapı tescili, tapu şerhi, riskli yapı bildirimi

5. İtiraz Süreci

Malikler, riskli yapı tespitine itiraz edebilirler. İtiraz, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'na yapılır.

Komisyon İncelemesi: İtiraz, Başkanlık bünyesindeki itiraz komisyonu tarafından incelenir. Karar komisyon tarafından verilir.

Süre: İtiraz süreci genellikle 1-2 ay sürer.

riskli yapı itiraz, kentsel dönüşüm itiraz süreci, komisyon incelemesi

6. Yıkım Kararı ve Süreci

Riskli yapı tespitinin kesinleşmesinden sonra, maliklere yapının yıkılması gerektiği bildirilir.

Süre: Bildirim sonrası yapı yıkımının 60 gün içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

riskli yapı yıkım kararı, yıkım süreci, kentsel dönüşüm yıkım bildirimi

7. Tahliye ve Yıkım

Malikler ve kiracılar, yıkım öncesinde yapıyı tahliye eder. Yapı, maliklerin anlaşması doğrultusunda yıkılır.

Süre: Tahliye ve yıkım işlemleri toplamda 2-3 ay sürebilir.

tahliye süreci, riskli yapı yıkımı, kentsel dönüşüm tahliye

8. Yeniden Yapım ve İnşaat Süreci

Yeni yapı projesi hazırlanır ve ilgili belediyeden inşaat ruhsatı alınır. Yeni yapının inşaatı gerçekleştirilir.

Süre: İnşaat süreci projenin büyüklüğüne göre 1-2 yıl sürebilir.

yeniden yapım, inşaat ruhsatı, kentsel dönüşüm inşaat süreci

9. Finansal Destek ve Kredi Kullanımı

Malikler, Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'ndan kentsel dönüşüm kredisi talep edebilirler.

Kredi Onayı ve Kullanımı: Kredi başvurusu değerlendirilir ve onaylanırsa kredi kullanımı başlar.

Süre: Kredi süreci genellikle 1-2 ay sürebilir.

kentsel dönüşüm kredisi, finansal destek, kredi başvurusu

10. Yeni Yapının Tapu İşlemleri

Yeni yapı tamamlandığında, tapu müdürlüğünde yeni tapu kayıtları yapılır.

Süre: Tapu işlemleri genellikle birkaç hafta sürer.

yeni yapı tapu işlemleri, tapu kaydı, kentsel dönüşüm tapu